3D kan være et meget nyttig verktøy for arbeid med kunst, og spesielt i sammenheng
med utsmykkingsprosjekter, hvor det er spesielt viktig å forholde seg til rom, dimensjoner, materialer, lys osv.
Med 3D kan man bevege seg fritt rundt i rommet og "bli kjent" på plassen, prøve ut hva man vil, og gjøre forandringer på et blunk. Et ypperlig arbeidsverktøy - i tillegg til at det også er et ypperlig verktøy for å legge fram overbevisende presentasjoner av prosjekter. Det kan til og med være nyttig for å lage arbeidstegninger og detaljtegnnger for arbeid som skal settes bort, komplett med mål. I mange tilfeller kan de kjøre disse filene rett inn i maskinene sine for å f.eks. skjære ut plater i aluminium. Eller for den saks skyld frese ut 3D-modeller av objektene, eller produsere hele kunstverket i tilfeller hvor dette er ønskelig.
I dag finnes det en mengde programmer som kan la deg gjøre dette, men de fleste av dem har en læreterskel som gjør at de fleste holder seg unna, inklusive kunstnere - og de har gjerne også en urimelig høy pris. De er også vanligvis beregnet på enten ingeniører, designere, arkitekter eller animatører
Google SketchUp har forandret på alt dette.
Den er både enkel å lære seg og full av muligheter og kraft, og den finnes til og med i en gratis-versjon.
Det anbefales på det varmeste for de som er interessert i å begynne med 3D å ta en titt på dette programmet.
Selv begynte jeg med 3D for ca 20 år siden, og måtte gå den lange og tunge veien. Nå for tiden modellerer jeg nesten alt jeg trenger i SketchUp, og bruker de andre programmene kun når ting skal lages fotorealistiske, animeres osv.
Selv om inngangs-terskelen er lav til SketchUp, kan det vel være noen som trenger hjelp til å
modellere litt innimellom? Eller til å lage ting som ikke kan gjøres i SketchUp?
Og det er kanskje der jeg kunne komme inn?
Jeg tok diplom på keramikk-linja ved SHKS i Oslo i 78, og drev deretter eget verksted i mange år, hadde
flere separat-utstillinger (bl.a. to på Nordenfjeldske kunstindustri-museum i Trondheim, i -86 og -91) og mange gruppe-utstillinger, før jeg ble heldigital for noen år siden. Utsmykkinger hadde jeg også en del av, og underviste også en periode i utsmykking ved SHKS/keramikk på slutten av 80-tallet. Så jeg har en viss bakgrunn innen kunstfaget, og har vel en fot i hver leir, selv om jeg ikke lenger er aktiv kunstner.
Jeg driver nå med 3D og foto (spesielt panorama) på heltid, men begynner vel å bli litt lei av å lage de samme rekkehusene og leilighetene om og om igjen..
Det jeg kan tilby er tjenester innen 3D, modellering, teksturering, rendring i alt fra strektegninger til fotorealistisk, animasjoner, kombinasjoner 3D/foto osv - dette i form av flate foto eller kulepanorama.
Kulepanorama er noe som nå brukes mye for å vise/selge leiligheter, av eiendomsmeglerne, som gjerne kaller det 360-graders visning. Det består i å fotografere (eller rendre i 3D) alt rundt deg med en rekke overlappende bilder, som etterpå syes sammen til en kule hvor kameraet er i sentrum.
Forskjellen er at mens meglerne oftest opererer med "visningen" i et bittelite vindu lager vi "panografer" dem oftest
i mye større oppløsning, for visning på hele skjermen - noe som gir en ganske annen følelse av å "være der". Vi kobler også gjerne flere panorama sammen så man kan ta en virtuell tur ved å hoppe fra bilde til bilde ved å klikke på hotspots. Se f.eks. denne virtuelle panoramaturen fra Eirik Gjedrems verksted og dets omgivelser (ikke verdens verste sted å ha verksted..). Eller ta turen i 3D via Google Earth
her, for de som har dette programmet innstallert.
En SketchUp-modell kan forøvrig også benyttes for å sende inn, eller legge fram et prosjekt-forslag, i stedet for, eller i tillegg til å bruke statiske bilder. Modellen er ikke avhengig av selve programmet SketchUp for å vises, men kan vises interaktivt med SketchUp Viewer, som også er gratis og kan distribueres fritt. Der kan man bevege seg rundt på egen hånd, og/eller følge en forhåndsdefinert løype, som en slags interaktiv "walk-through" animasjon hvor man kan stoppe hvor man vil og gå sine egne veier.
En annen ting jeg jobber med, som kan være nyttig også for kunst-prosjekter, er fotogrammetri.
Det består i å lage målriktige 3D-modeller rett fra fotografier. Man trenger da minst 2 foto (helst tatt med samme kamera og linse/brennvidde) + et referansemål. Ut fra dette kan man lage en målriktig 3D-modell av det som er på bildene, som bygninger, terreng, objekter osv. Dette kan være veldig nyttig i situasjoner hvor det ikke finnes målriktige tegninger, hvor vinkler er rare og skjeve, hvor dimensjonene er store, og andre steder hvor det er vanskelig å komme til for å ta mål. Fotografiene kan forøvrig også brukes som tekstur på modellen, slik at man får en rimelig fotorealisitisk modell å jobbe videre med, i f.eks. SketchUp.
I dag bruker jeg dette mest for å lage maler til båtkalesjer som enten skal byttes ut, eller lages fra bunnen av.
Båter inneholder ikke mange rette vinkler, så det er en stor jobb å måle opp og lage maler på den tradisjonelle måten. Presisjonen blir også veldig bra med denne nye metoden.
I tillegg har jeg også en storformatskriver som kan ta papir/lerret/etc i bredder opp til 150cm.
Trenger du hjelp så ta kontakt på email bk@bknilssen.no -
gjerne med litt opplysninger/bilder om eventuelt prosjekt.
Eller ta en telefon til 38026414.
Jeg holder altså til i Kristiansand, men med Internett er avstander et lite problem - bortsett fra hvis det skal fotograferes da...
|
Her er noen eksempler fra en arbeidsmodell jeg laget for Eirik Gjedrem og Solveig Aalberg, for en utsmykkings-konkurranse ved en skole/svømmehall i Skien - som de vant!
SketchUp-bilder (klikk for større bilde)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alle bildene er rett fra SketchUp (bare krympet), med ulike "styles". |
Videre følger noen eksempler av nøyaktig samme modellen, nå "rendret" i Lightwave, og med ulike lys-settinger, (men uten fysiske lampe-armaturer).
Merk at gulv og andre bygningselementer fortsatt ikke har noen materialer pålagt, som fliser, betong, treverk osv. Det er fortsatt byggetegningene som kan skimtes på gulvet innimellom (i dette tilfellet i form av Acrobat-tegninger), så dette er bare for å vise forskjellen mellom et bilde laget i SketchUp og et "rendret" bilde fra et animasjons-program, i dette tilfellet - Lightwave3D, fra den samme modellen. Normalt ville man lagt på riktige materialer over alt, men dette er som sagt en arbeidsmodell. I SketchUp kan du f.eks. gjøre lite med lys, og du har også liten kontroll over materialkvaliteter og stofflighet.
|
|
|
|
|
|
|
|
Videre følger det noen bilder fra tidlig i kunstnernes arbeidsprosess i SketchUp, som jeg fikk tilsendt fra Eirik. Det begynner å ta mere form nå, med materialer, fliser, farger og former. |
|
|
|
|
|
Til slutt kan dere se hvordan modellen ser ut som "utbrettsmodell".
Klikk på bildet for å se kulepanorama (du må ha Java innstallert)
Hvis du vil se den som Flash - klikk her.
Eller som QuickTime QTVR - klikk her
|
|
|
|