SKETCHUP vs “DE ANDRE” SketchUp (forkortes ofte til SU) har i utgangspunktet veldig få verktøy i forhold til andre 3D/CAD/DAK- programmer, men disse er til gjengjeld utformet slik at hvert av dem gjerne gjør den samme jobben som en hel gruppe med tradisjonelle verktøy. Siden det er så få kommandoer/verktøy å huske på gjør det SketchUp til et program som er lett å bruke, selv om man ikke sitter med det timesvis hver dag. Sammen med unik snapping, inference (referanser på norsk?), push/pull, layers, grupper og komponenter gjør dette SketchUp til et langt kraftigere verktøy enn det det ser ut som ved første øyekast. Det er et program som kan brukes til alt fra enkle skisser til kompliserte byplaner og store byggeprosjekter, og er ypperlig til både interiør og eksteriør. I tillegg til selve programmet finnes det også hundrevis av plugins tilgjengelig - mange av dem gratis. Det er ikke uten grunn at SU har opplevd en voldsom suksess siden det ble lansert i år 2000, og det er ikke bare fordi det også finnes som gratisversjon. Selv har jeg brukt det i ca 9 år, men blir fortsatt stadig sittende og leke meg med det, fordi det er så morsomt å bruke, og sånn er det ikke med så mange andre programmer... Litt SketchUp-historie her. GRUNNLEGGENDE BEGREPER AKSER I SketchUp jobber man i 3 dimensjoner hele tiden, med 3 akser. Vanligvis kaller man aksene i horisontalplanet for x og y, mens opp/ned blir z. I SketchUp benytter man i stedet fargene - rød (x), grønn (y) og blå (y). Dette aksesystemet kan du også flytte rundt og rotere på for å enklere kunne jobbe i bestemte plan. Hver komponent vil også ha sitt eget lokale aksesystem. LINJER, POLYGONER OG GRUPPERING Entities (elementer) Alle elementer (entities) i SU består av rette linjer og flate polygoner (faces), og selv sirkler og kurver er satt sammen av linjer. Linjer kan være harde og synlige, eller de kan være skjulte og “myke”, dvs at en sylinder ser rund ut selv om den egentlig består av et antall fasetter. Faces (polygoner) kan ha 3 eller flere hjørner, og de er alltid helt flate. Automatikk o Autofyll Når man tegner opp 3 eller flere linjer slik at de danner et polygon vil SU automatisk fylle inn dette med en “Face”. o Autosplitt Hvis du tegner en linje på tvers mellom to linjer vil både polygonet og linjene automatisk bli splittet i to. Nytt i SU8 er at også eventuelle linjer som krysses av den nye linjen nå også vil bli splittet. Det gjord de ikke i tidligere versjoner. o Automerge (auto-sammensmelting) Hvis du flytter ett eller flere element slik at de snapper inntil et annet element vil disse smelte sammen. Flytter du f.eks. et rektangel inntil et annet vil de sammenfallende linjene gjøres om til én linje som deles mellom de to polygonene. Og når du tegner en ny linje, rektangel etc på et polygon, linje eller punkt vil den “henge fast”. Ofte er ikke dette ønskelig, og derfor samler man gjerne elementer til en gruppe, som ikke lenger vil smelte sammen med frittstående, nye elementer. Group (gruppe) Man velger flere elementer og gjør disse om til en gruppe, som da er “beskyttet” fra sammensmelting, og som enkelt kan flyttes rundt, legges på Layer som kan skjules/vises etter behov osv.. Component (komponent) er en spesiell type gruppe. Ofte kalt instanser i andre programmer (se lenger ned for mer info). GRAFISK BRUKERGRENSESNITT I SketchUp skjer alt i ett stort vindu som vanligvis viser modellen i perspektiv. MENYER På toppen er de vanlige menyene, med File, Edit osv.... VERKTØYLINJER (TOOLBARS) I tillegg er det toolbars/verktøylinjer med knapper/ikoner for mange av verktøyene. PANELER (WINDOW) Videre er det også en rekke “Windows”/paneler som kan flyttes rundt, klappes sammen helt eller delvis og kobles sammen, og som kan slåes av/på fra Windows”-menyen (eller med snarveier). STATUS BAR/VCB Helt nederst er det en statusbar som viser info for det valgte verktøy, hjelpe/info-knapper, og sist, men absolutt ikke minst - helt nede til høyre er det en liten tekstboks (tidligere kalt VCB) hvor det dukker opp noen tall når du bruker forskjellige verktøy. Tegner du en strek vil den f.eks vise lengden, f.eks 5,20m. Hvis du da skriver inn f.eks. 10m (bare skriv inn tallene uten å klikke på boksen først) vil SU automatisk lage streken 10m lang. Dette er et veldig viktig verktøy selv om det lever et litt bortgjemt liv nederst i hjørnet, og det brukes til en lang rekke operasjoner. NB Du skal ikke klikke i boksen først - det er bare å starte og skrive mens du holder på med verktøyet. I eksemplet til høyre har jeg tegnet en linje som er 21,49cm lang. Skriver jeg 25cm blir det automatisk endret til den nye lengden. NAVIGERING Du bruker verktøyene Orbit, Pan og Zoom for å snurre deg rundt modellen, zoome inn/ut og bevege deg sidelengs. Snarvei med mus er: Orbit Hold Scrollehjul nede og flytt musa rundt Pan  Hold Scrollehjul + Shift-tast nede og flytt musa rundt Zoom Rull på Scrollehjulet Fov Skift mellom vidvinkel/tele med Scrollehjul + Shift-tasten I tillegg til disse er det også verktøyknapper/menyer for å zoome inn på et område (Zoom window) alle objekter (Zoom extents) alle valgte objekter (’Zoom extents’ fra høyreklikkmeny!) tilbake/fram for å hoppe frem og tilbake mellom forrige/neste ‘view’ Og det er også flere verktøyknapper/menyer for: Position Camera, som flytter kamera til det stedet du klikker på - i øyenhøyde (ca 165cm). Walk (W) Gå rundt ved å dra med musa. VCB viser øyenhøyden over bakken (eller det som er rett under kamera, og for å endre dette skriver du bare inn et nytt tall og trykker Enter. Med Walk  kan du bl.a. gå opp/ned trapper, og kameraet vil hele tiden holde seg i øyenhøyde. Look around (Shift+V) lar deg se deg rundt ved å dra med musa. I motsetning til med Orbit, hvor du roterer kameraet rundt objektet vil kameraet her stå på samme sted og dreie seg rundt. VCB viser nå også øyenhøyde, men dette er over nullpunktet, dvs over senter i aksesystemet, og ikke, som med Walk, høyden ned til fast grunn rett under kamera. SELECT Du kan velge objekter/linjer/polygoner på forskjellige måter. Klikk med museknappen. Med o 1 klikk velger dette element/objekt o 2 raske klikk velger f.eks. et polygon med omkransende linjer På grupper/komponenter vil dette åpne objektet for redigering. o 3 raske klikk velger du alle elementene som henger sammen, dvs hele objektet (eller hele modellen dersom du ikke har fulgt rådet om å gruppere flittig...) Dra en ramme rundt objektene/elementene med musa. o Dra fra venstre mot høyre Alt som er helt innenfor rammen vil bli valgt o Dra fra høyre mot venstre Alt som er helt eller delvis innenfor rammen vil bli valgt NB! I SketchUp er alt “valgbart” når du velger ved å dra en ramme, selv om det er skjult bak andre objekter. Derfor er det fort gjort å velge med seg ting som er “usynlige”, dvs på baksiden. For å unngå dette kan du: o Bruke Orbit for å dreie deg rundt og sjekke at alt er ok o Bruke X-ray modus (X) (bruk snarvei/shortcut) for å se “gjennom” modellen om noe er valgt på baksiden o Lage en midlertidig gruppe (G) av utvalget. Er boksen rundt gruppen da alt for stor har du fått med deg noe du ikke skulle. Høyreklikk og velg Explode (Shift+C) for å løse opp gruppen igjen. o Bruk grupper flittig. Når du redigerer en gruppe vil du ikke kunne velge ting som er utenfor gruppen, og fjerner dermed mye av problemet med feilvalg. Ved valg kan du bruke modifiers. Hold Ctrl og/eller Shift nede mens du velger ved å klikke på ting, eller ved å ramme rundt dem. Ctrl For å legge til objekter/elementer i utvalget Shift Toggle mellom valgt/ikke valgt. Klikk for å velge, og en gang til for å velge vekk igjen Ctrl+Shift Fjerner fra utvalget Tips Å dra ramme fra høyre mot venstre sammen med Ctrl+Shift fungerer ofte veldig bra for å fjerne feilvalg. Ofte er det enklere å velge litt grovt først, og så heller fjerne ting fra utvalget etterpå. 1. Grunnleggende o Aksesystem o Snapping o Inference o Grupper o Components o Layers 2. Verktøy o Linje o Rectangle o Circle o Arc o Push/Pull o FollowMe o Move/Copy o Rotate/Copy o Scale ...et lite kurs fra Bjørn K Nilssen Innspill? VIKTIGE TING SketchUp er enkelt å bruke, men det er noen ting det er lurt å huske på for å unngå problemer, og for å få en god arbeidsflyt. Bruk hjelpevideoer og hjelpefil - og Instructor (fra menyen ‘Window’) o Bruk seksjonen med linker for å finne nyttige steder med videoer og annen hjelp til å bruke SketchUp. Det finnes tonnevis på nettet. o Instructor kan og slåes av og på ved å klikke på ‘?’ nede til venstre på statuslinjen. o Begynn med de 4 nybegynner-videoene, som beskriver godt de grunnleggende verktøy og metoder i SketchUp. Bruk Orbit, Zoom og Pan o Venn deg til å hele tiden snurre litt rundt på modellen, zoome litt inn og ut og flytte den litt sidelengs. Det hjelper deg til å hele tiden beholde romfølelsen, i tillegg til at du fort kan se hvis du gjør noe som blir helt feil når du ser det fra en annen kant. o Hvis du har mus med scrollehjul kan du bruke orbit/zoom/pan selv når du er i gang med et verktøy, uten å måtte avbryte verktøyet først. Bruk (og lag) snarveier på tastaturet o Som med de aller fleste programmer er det veldig nyttig for en god arbeidsflyt om man venner seg til å bruke snarveier med tastaturet for de mest brukte kommandoer, i stedet for å stadig måtte gå veien om menyer og verktøyknapper. o I SU kan du selv legge til og endre disse snarveiene - fra menyen Window/Preferences/Shortcuts o Her er en link til de snarveiene jeg bruker: Linker Du kan eksportere og importere snarveier fra samme menyen ‘Window/Preferences/Shortcuts’. Lurt å eksportere de som er default før du evnt importerer mine (eller andre). o Det er også andre nyttige innstillinger under ‘Preferences’-menyen. Bruk inferencing o Dette er ett av de unike verktøyene som gjør SketchUp spesielt, og som gjør det enkelt å lage presise modeller. Se linker for videoer som viser hvordan det virker. Mye lettere å skjønne med video enn å prøve å forklare det med ord... Bruk Push/Pull, Move/Copy, Rotate/Copy og FollowMe o Dette er de andre unike verktøyene i SU som man gjør lurt i å sette seg inn i - og bruke. Bruk VCB o Veldig nyttig for å få presise lengder og størrelser på ting, for kopiering, skalering osv. o Husk, det er bare å begynne å skrive mens du er i gang med verktøyet. Du skal ikke  klikke på VCB-boksen først! Bruk høyre musknapp o Mange viktige kommandoer dukker opp i menyen ved å klikke på høyre musknapp - hvilke avhenger av hvilket verktøy som er i bruk. Bruk Layers (panel under meny ‘Window’) o Det er veldig nyttig å bruke Layers for å holde styr på modellen, selv med mindre, enkle modeller. o Modellér (nesten) alt på Layer0, men flytt Grupper og Components til sine respektive Layers. Et unntak er glass/vinduer, som det ofte er nyttig å legge på et eget layer som lett kan slåes av/på etter behov. o Lag f.eks. Layers for Tak, Vegger, Møbler osv. Det er mye enklere å komme til og jobbe inne i et rom f.eks. hvis man midlertidig kan skjule vegger og tak. Det samme gjelder hvis du jobber med mange detaljer og store bilder/materialer - ved å skjule disse går hastigheten ofte opp. Bruk Grupper og Komponenter (fra høyreklikk-meny) o For å unngå at ting henger fast i hverandre når man ikke vil at de skal gjøre det (ofte ganske irriterende og ukontrollerbart...) er det veldig nyttig å gruppere linjer og polygoner i grupper, og gjerne flere grupper sammen til større grupper igjen. o Komponenter er en spesiell type Gruppe. I tillegg til å isolere elementene inne i gruppa fra å henge fast i andre elementer utenfor gruppa har komponenter den egenskapen at alle komponenter av samme type (samme Definition name) alltid vil være helt like hverandre. Endrer man på én av dem vil alle de andre oppdateres samtidig. Noen stikkord FØR DU BEGYNNER Maler (Templates) o Når du starter SU for første gang bør du velge en Template (mal) med norske måleenheter, dvs mm eller m. Da har du et bedre utgangspunkt enn med fot/tommer... o Når du er inne i SU kan du når som helst bytte måleenhet (units). Gå til menyen Window/Model Info. Nederst på lista på venstre side der finner du ‘Units’. Jeg jobber oftest i cm, med 2 desimaler og uten ‘length snapping’. o Når du har satt det opp slik du vil ha det kan du lagre dette som din egen faste mal, som vil brukes hver gang du starter et nytt prosjekt i SketchUp. ‘Menyen File/Save as Template...’ Verktøylinjer (Toolbars) o Ved oppstart har SU en enkel (og ganske mangelfull) verktøylinje øverst. Jeg anbefaler at man går opp på menyen ‘View/Tolbars’ og velger ‘Large Tool set’ (og tar vekk ‘Getting started’ for å unngå duplikater av verktøy). o Verktøylinjene kan flyttes rundt ved å dra i den grå ‘valken’ øverst (for de på venstre/høyre side) eller venstre side (for de oppe og ned. o Rekkefølgen kan endres, eller de kan dras ut i vinduet og flyttes rundt i små vinduer. Drar du dem ut til en av kantene vil de henge seg fast der. Paneler (Window) o I første omgang bør du gå til menyen ‘Window’ og slå på ‘Entity info’. Den viser nyttig informasjon om det du har valgt. Og gjerne ‘Instructor’? Ikke gjennomgått Window/panels Styles Materials Lys/skygge Layers Images Mange verktøy Eraser Move/Copy Rotate/Copy Scale Offset Sandbox Inference Intersections Booleans Section planes Scenes Animation Outliner Perspective/ortho Components Hjelpelinjer Målebånd Dimensjoner Tekst 2D/3D Plugins PhotoMatch Google Earth 3D Warehouse etc... Dette er ikke tenkt som en full gjennomgang av SketchUp. Det er kun en liten oppsummering av noen grunnleggende ting, noen gode råd, og en samling linker til steder man kan lære mere. Det som kanskje forvirrer nybegynnere mest er inferencing/locking og snapping, og betydningen av å lage grupper/komponenter for å unngå at ting henger sammen? Shortcuts/snarveier er en så viktig ting at jeg ofte skriver min snarvei i parentes nedenfor. Gå videre til... Made with Xara Designer Pro 6
Sidene er fortsatt under utarbeidelse. Har du noen innspill og ønsker om hva som bør nevnes så send meg gjerne en email (link oppe til høyre).